Det är krångligt det här med deklarationen för företaget. Det finns så många avdrag man kan göra utan att man vet om dem, och det finns också massor av regler som du måste ha koll på när det är dags för bokslut, årsredovisning och deklarationen. Som en sån enkel sak som att ha kontoret hemma. Får man göra avdrag för hemmakontor i deklarationen? Ja, det får man. Men det är olika regler som gäller beroende på om du bor i eget hus, eller om du har en hyreslägenhet. Kontoret måste dessutom vara ett eget rum, eller en plats, som du inte använder privat. Eller inte så mycket åtminstone. Jag har försökt att läsa mig till vad som gäller, men blir inte så mycket klokare. Jag behöver skatterådgivning tror jag, så att allt blir rätt gjort.
Det bästa en egenföretagare kan göra är att anlita en redovisningsbyrå som erbjuder skatterådgivning. De är pålästa på alla de regler och lagar som gäller och håller sig alltid uppdaterade. Det behövs, för det kommer nya regler väldigt ofta och har du inte tid att studera dem så kan det bli väldigt fel när du deklarerar. Du kan då gå miste om avdrag du har rätt till, eller ännu värre, du gör fel och kan bli skyldig skatteverket pengar.